Tällä viikolla pärähti sähköpostiin viestiä, että American Express muuttaa korttiensa ehtoja. Olen kirjoittanut Amexista aikaisemminkin pariin kertaan joita voit lukea tarkemmin vaikka tästä ja tästä.
Muutokset American Express Platinum korttiin

Ihan ensimmäiseksi, niin kortin jäsenmaksu muuttuu 65 €/kk nyt uusilla asiakkailla kortin kuukausimaksu on ollut 60 €/kk. Tämä on siis 8,3 % korotus maksuissa, itselläni maksu on nyt 700 €/vuodessa mitä se on ollut alusta alkaen. Tämä kuukausittain jaettuna tarkoittaisi 58,33 € joten uhka nousulle on nyt 11,4 %.
American Express perustelee korotusta sillä, että voi tarjota paremmat edut myös jatkossa. Mitä nämä paremmat edut sitten oikein ovat?
Pistekertymän heikentyminen
Aikaisemmin jos per käytetty euro sai 1,5 AR pistettä, niin näitä pisteitä kertyy jatkossa suhteessa 1:1. He ovat rakentaneet taustalle mallin, millä tietyn tason jälkeen on mahdollista saada bonuspisteitä. Omalla osaltani tämä tarkoittaisi sitä, että ostamalla vuodessa 40 000 eurolla pelkästään Amexilla, niin olisi mahdollista saada 20 000 lisäpistettä. Tuolloin pisteitä olisi yhteensä 60 000 ja tämän arvo euroissa olisi 210.
Tässä kohtaa, kun tätä katsoin, niin ensimmäinen ajatus oli rehellisesti ”MITÄ VITTUA!”. Omassa perheessä meidän kulutuksemme on kaikki huomioiden noin 3500 euroa kuukaudessa. Tämä tarkoittaisi 42 000 euroa vuodessa, mutta ongelma on siinä, että asuntolainaa, sijoituslainaa, sähkölaskua tai vakuutuksia emme voi maksaa tällä American Expressin kortilla.
Kumppanuudet ja pisteet
Pisteiden kerryttämisen näkövinkkelistä on meidän perheessämme kerrytetty näitä lähinnä matkustaminen silmällä pitäen. Tässäkin niitä on konvertoitu lähinnä Finnairin plus pisteiksi, joihin myös tulee nyt jatkossa muutoksia.
Ennen 1.9.2022 tehtyihin pistesiirtoihin sai jokaista 5 American express pistettä kohden 4 Finnair Plus pistettä. Tämä on kehno suhdeluku, mutta aika-ajoin on American Express tarjonnut kampanjaa missä on voinut esimerkiksi tuplata tai saada jotain prosentuaalista lisää pistesiirtojen yhteydessä. Näitä kampanjoita ei ole ollut koko korona aikana ja taitaa mennä edellinen kampanja niinkin kauaksi kuin 2017–2018 vuosien välille.
Nyt 1.9.2022 alkaen pisteiden siirtoon American Express pisteistä Finnairin pisteisiin tapahtuu seuraavalla kaavalla. 17 Amex pistettä vastaa 10 Finnair Plus pistettä. Mikäli aikaisempi oli melko surkea, niin tämä on sitten kuivana kakkoseen tyylistä hävikkiä. Mikäli aikaisemmin hyötysuhde oli normaalisti 80 %, eli 100 Amex pisteellä sai 80 Finnair Plus pistettä, niin nyt hyötysuhde on ainoastaan 58,8 % eli saat 100 pisteestä enää vajaa 59 pistettä. Tähän kun lisää, että aikaisemmin pisteitä käytöstä tuli 50 % enemmän, niin tämän heikentymistä on vaikeaa ymmärtää.
Itselläni on reilu 110 000 pistettä kerrytettynä, mikäli muunnan nämä ennen elokuun loppua 2022 niin saan näistä Finnairin Plus tilille vähintään 88 000 pistettä. Mikäli teen tämän syyskuun jälkeen, niin tilille tulisi 64 680 pistettä. Erotus yhdellä päivällä on 23 320 pistettä, mitä tämä piste erotus tarkoittaisi käytännössä?
Nopeasti katsottuna Finnairin lento Barcelonaan syyskuun puolessa välissä viikon ajaksi maksaisi per suunta economyssä n. 126 euroa per suunta, eli yhteensä 252 euroa. Euroopan lennon voi Plussassa upgreidata businessluokkaan 10 000 pisteellä per suunta. Ei nyt tässä puututa siihen, että onko ylipäänsä järkeä Euroopan lennolla tehdä kyseistä tason nostoa. Samat matkat Business luokassa maksaisivat 308 euroa keskimäärin per suunta, joten tästä tulisi kokonaisuudessaan hintaa 616 euroa ja tällöin piste ehtojen muutos tarkoittaa 364 euron hyötyä. Minusta tuossa on VALTAVA heikennys.
Mitä hyötyjä Amex Platinumille jää?
Toki nuo yllä olevat luotellaan eduiksi, mitä ne eivät vanhoille asiakkaille todellisuudessa enää ole. Heillä edelleen on:
Matkavakuutukset: Joissa on kattavat turvat, jos reissussa tapahtuu jotain itselle, tavaroille tai hukkaat kortin.
Hotellien kanta-asiakkuuksien tason korotukset: Valituista ketjuista saa automaattisesti korkeamman tason, korkeampi taso hotelleissa tarkoittaa näiden omien pistejärjestelmien parempaa kertymää, mahdollisia huoneluokan korotuksia, pieniä henkilökohtaisia muistamisia tms. Toisaalta itse olen kaikilla reissuilla pyrkinyt varaamaan hotellit tämän mukaan, että missä jäsenyys on ja eniten tullut käytettyä Radisson hotelleja siitä syystä, että niitä löytyy Suomessa. Henkilökohtaisesti en muista yhtään ainoaa kertaa, että luokan korotusta olisi tarjottu. Vierailuja näissä Radisson hotelleissa on kuitenkin takana kymmenkunta tänä aikana.
Loppujen lopuksi parhaimman diilin voisi saada tekemällä varauksen Booking tms. vastaavan kautta, mikäli vielä löytyisi virtaa enemmän on tarjouksen jälkeen soittaa suoraan Hotelliin ja kysyä onko heillä tarjota tämän päälle jotain parempaa diiliä.
Fast track turvatarkastus: Mikään ei ole tympeämpää kuin jonottaa ja jonottaa omaa vuoroaan. Samalla katsoen, kun edellä on monia ensikertalaisia, joille turvatarkastus on osa matka kokemusta ”mitä pitää laittaa? Ai pitää vyökin irrottaa”. Fast track joka taitaa kulkea nykyään Premium line nimellä Helsinki-Vantaalla on turvatarkastus, missä jonot ovat inhimillisemmät.
Lounget: Platinum korttiin on kuulunut Priority pass lounge kortti, jolla meidän perhe on päässyt viettämään kortin piirissä oleviin loungeihin aikaa kun olemme reissanneet. Tätä on käytetty Helsinki-Vantaalla, Pariisissa ja Barcelonassa. Kyllä näistä on kertynyt isot säästöt, kun pelkästään loungen sisäänpääsy on ollut lähtöhinnalla 20 eurosta ylöspäin ja taitaa keskimäärin olla 30- 40 euron kohdalla per henkilö. Priority Pass arvo on itse ostettaessa 399 euroa henkilö ja tämän edun on saanut myös rinnakkaiskortin haltija. Joten rahallisesti tämä on merkittävä etu kun summa on 800 euroa vuodessa.
Dinner by Amex: Valitettavasti näitä ei ole tullut itse käytettyä yhtään, mutta mahdollisuus on ollut näin korona aikana käydä syömässä Amexin piikkiin. Tähän olisi saanut ruokarahaa ja nyt uutena muutoksena 3 kertaa vuodessa pääsisi syömään valittuihin ravintoloihin alku-pääruoka tai pääruoka-jälkiruoka kombon. Ravintolat ovat laadukkaita mm. Muru tai Finnjävel, mutta kun on laiska lähtemään autolla valittuihin ravintoloihin, niin on tämä jäänyt käyttämättä. Rahallisena hyötynä voi helposti laskea tämän olevan 100 euroa per laaki, joten tuosta olisi saatavilla 300 euron hyöty, jos vain ahkeraa kävisi.
Eli ahkeralle käyttäjälle kortti tuo 780 euron vuosimaksusta riippumatta paljon etuja, mutta ahkera käyttäjä tarkoittaa tässä tapauksessa paljon matkustelevaa. Kun suurin rahallinen hyöty tulee Priority pass jäsenyydestä (800 euroa), kolme kertaa käy syömässä niin siitä napsahtaa 300 euron hyöty.
Oma jatko ja onko edessä luopuminen American Express Platinum kortista?
Vaikuttaa siltä, että nämä muutokset mitä nyt on tulossa korttiin ja sen ehtoihin pakottaa minut tekemään ratkaisun, missä joudumme reilun viiden vuoden yhteistyön lopettamaan.
Katsoin viime vuoden (2021) osalta yhteenvetoa, että paljonko Amexilla tuli maksettua yhteensä ja loppusumma oli 16 800 euroa. Ehto muutokset on nyt suunniteltu niin, että näillä kulutustasoilla en kuulu heidän tavoiteltaviin asiakkaisiin. Tämän myötä pistekertymä oli 1,5 eli 2021 pisteitä tuli kerrytettyä yhteensä 25 200 ja jos nämä nyt muutettaisiin hyödyn näkemiseksi Finnair Plus pisteiksi niin siitä tulisi 20 160 pistettä ja käyttämällä Barcelona matkan euroja hahmottamiseen, niin kortille jäisi vielä hintaa 338 euroa vuodesta 2021 (700 – 362 euroa).
Olimme saaneet maksun palautusta 100 euroa, joten netto summa lopulta oli 238 euroa. Sillä on siis saatu Priority pass (arvo nolla, kun ei ole päässyt reissuun), olisi voinut ruokailla dinner by amex ja hyöty 100-200 euroa vuodessa, hyödyntää hotellien kanta-asiakkuutta mutta Suomessa ketjuista ei ole kuin Radisson ja Marriott joka taisi avata 2021 kesällä Tampereella.
Ahkera reissaaja voisi kuten aiemmin mainittua ja nyt varsinkin koronan väistyessä hyötyä suuresti Platinum kortista. Itselleni ja omalle perheelleni näyttäisi siltä, että muilla keinoilla voisi järjestellä asiat siten, että saisi rakennettua tilanteeseen paremmin sopivan hyötypaketin.
Vaihtoehtoja?
Kuten varmaan viestissä huomaa, niin lentopisteille annan suurimman huomion. Tätä tarkoitusta varten minulla on jo käytössä Nordean Finnair Mastercard, jonka per euro kertymä on 2 Finnair Plus pistettä. Mikä tarkoittaa nykyiselläänkin Amex nähden n. 67 % parempaa kertymää.
Finnair Mastercard (Nordea) maksaa vuodessa 70 €, eli saan 1/10 osa hinnalla 67 % enemmän pisteitä Finnair Plus tililleni. Yhdistämällä Amexin 16 800 euron kulutuksen tähän Finnair Mastercardin 2021 vuoden 9 200 euron käytön, niin yhteensä tämä olisi kerryttänyt vuodessa pisteitä 52 000. Samaa Barcelonan lentoa käyttämällä mittapuuna, niin rahallinen hyöty olisi noin 910 euroa. Todennäköisesti hyöty olisi se, että voisimme perheen kanssa matkustaa Eurooppaan meno-paluu lennot businessluokassa. Tällöin meillä olisi edelleen Fast Track palvelu käytössä, sekä ainakin Helsinki-Vantaalla Finnairin Lounge mutta myös mahdollisesti kohteessa. Toki lennot eivät olisi edelleenkään ilmaisia, mutta lennot voisi valita Economy hinnaston mukaan.
Hotelleissa vaihtoehto on tehdä tosiaan hankinnat keskitetyn palvelun kautta esim. Ebookersin tai Booking.com kautta. Näiden takaa kannattaa katsoa, että kuka taustalla on omistaja, kun esimerkiksi Expedia omistaa ebookersin (heillä on listallaan myös firmoja kuten Hotels.com ja Trivago eli jos käytät näitä vertailtaessa, niin teet sen Expedialle.) Bookingin omistaa sitten taho nimeltä Priceline Group.
Vakuutuksien osalta perheellä on jo nyt joka tapauksessa matkavakuutukset, mitkä kattavat matkalle tapahtuvat henkilövahingot myös Suomessa ja ilman rajoitusta siitä, että paljonko matkasta on maksettu kyseisellä kortilla. Amex platinumissa tämä raja taisi olla, että 70 % tulee olla maksettu kortilla, ennen kuin vakuutus on voimassa.
Yhteenveto
Nyt on vain tehtävä järkipäätös ja lopettaa kyseinen kortti, korttiin oli sisältynyt etuja joista valitettavasti korona vei suurimman terän. Jatkossa hyöty suhde menee sen verran heikoksi, että vaikka kuinka käyttäisi Dinner by Amexia, niin rahallinen hyöty kortissa jää heikommaksi kuin Nordea Finnair Mastercard kortilla. Vuosimaksun osalta Amex lähtee jatkossa päälle 700 euron takamatkalta. Lentopisteiden kertymä on 60 % siitä mitä se olisi Nordean kortilla. Joka tapauksessa muita kortti ostoksia menee päälle 10 000 euroa muille kuin Amexille, koska Amex ei toimi joka paikassa.
Sen minkä hotelliketjujen omissa palkinto-ohjelmissa ja Amexin avulla saavutetuissa tasokorotuksissa menettää, niin sen tilalle saa monipuolisemman jakauman vertailusivustojen avulla ja näillä sivustoilla on omat palkinto-ohjelmansa, eli jotain hyötyä on saatavilla myös tätä kautta. Kuten kerroin, niin mitään muistikuvaa ei ole siitä, että olisin saanut huoneluokan korotusta tämän paremman asiakastason myötä.
Voit miettiä, että miksi en ole pyytänyt tai vaatinut korkeampaa tasoa itse respasta? Tuo on totta ja olen pari kertaa pyytänytkin, että voiko luokkaa tarkistaa ja vastaus on ollut, että ei ole vapaana. Itse taas mietin tämän sitä kautta, että jos teen hotellin omilla sivuilla varauksen, mikä pitää tehdä, jos kanta-asiakkuutta haluaa hyödyntää jotenkin. He varmasti näkevät varauspalvelustaan heti, että kuka asiakas huoneen on varannut? Ei luulisi olevan kovin ison koodaus työn takana, että kone varaa heti paremman huoneluokan käyttöön ja vapauttaa aikaisemman varatun huoneen uudelleen markkinoille. Tällöin uskoisin asiakkaan saavan tästä kanta-asiakkuudestaan oikeasti tunnetta lisäarvoon, eikä tilanne saisi olla se että asiakas anelee tasonkorotusta respasta, varsinkin jos se kuuluu heidän ohjelman mukaan ns. parempaan luokkaan. Näissä tapauksessa, että olet ns. Gold jäsen, niin sillä ei ole oikeasti merkitystä.
Uskon, että jatkossa rahaa tulee jäämään vielä enemmän säästöön. Yhdestä asiasta vaikka se ei oikein koskaan näy on pakko sanoa, että tämä uusi kortti on kyllä hienoin pankki/luottokortti mitä tiedän. Ei muovia vaan metallia, mikä tuo korttiin arvokkuuden tunteen. Kuten olen aiemminkin todennut, niin American Express on todennäköisesti dinosaurus, jonka vääjäämätön loppulaulu on alkanut. Maksut menevät digitaaliseksi, eli korttia ei enää vilauteta ”katso millä mä maksan!”, vaan lukijalle näytetään enimmäkseen kelloa tai puhelinta.
Kiitokset noin viidestä vuodesta Amexille, mutta näissä muutoksissa menee oma sietorajani ja ymmärrän, että en ole tavoiteltava asiakas. Asiakkaana olen enemmän ja enemmän muuttumassa siihen, että rahaa tulee käytettyä mahdollisimman parhaan hyöty näkövinkkelin kautta. Ravintola tarjoilut ovat kivoja lisiä, mutta koska en Murussa tms. kävisi normaalisti muutenkaan syömässä, niin itselleni näiden arvo on kuitenkin lähellä nollaa.
Hyvä kirjoitus, kiitos! Kohtalaisesti matkustavalle ja vähän ravintoloissa käyvälle Gold tuntuisi olevan se paras kortti (senkin ehtoja tosin huononnettiin vuodenvaihteessa). Lisäksi Nordea on lopettanut Finnair-korttiensa myöntämisen, ja SEBin uusilla Finnair-korteilla ei kaksinkertaista pistekertymää enää ole, joten kunnollista vaihtoehtoa ei tuosta ole. Kaikesta huolimatta saatan päivittää Platinumiin kokeeksi kunhan joku kunnon kampanja tulee.
Kiitokset kommentista!
Tosiaan Nordea on lopettanut uusien Finnair Mastercardien myöntämisen, ainakin toistaiseksi. Vanhat kortit heidän ilmoituksensa mukaan toimivat kuten ennenkin, tähän muutokseen saattaa olla syynä myös se, että viime vuonna Aktia alkoi myöntämään omaa Finnair Visa korttia ja voihan se olla, että tässä on joku yhteistyökuvio nyt päättynyt Nordean kanssa.
Tuo Aktian Finnair Visa näyttäisi kustantavan 102 euroa vuodessa, mikäli mukaan ottaa rinnakkaiskortin mikä esim. meidän perheessä olisi edellytys. Muuten nopealla vilkaisulla tuo näyttäisi olevan edultaan jopa parempi kuin tämä Nordean vastaava. Aktialla on porrastettu malli, missä Finnair plus taso määrittelee kertymän ja alimmillaankin se on 2,5 per euro (Nordean kiinteää 2 vastaan). Paljon Finnairia käyttävä saakin sitten 3 pistettä per euro.
Edelleen olen sitä mieltä, että paljon reissaava hyötyy Amexista eniten ja johtuen Priority Pass, turvatarkistus sekä vakuutuksista, mitkä käsittääkseni ovat erittäin kattavat. Vähemmän reissaava voi päästä parempaan lopputulokseen esim. tuolla Aktian kortilla, tekemällä hotelli varaukset keskitetysti esim. Booking.com kautta ja hoitamalla matkavakuutukset perinteisestä vakuutusyhtiöstä.
Olin tyytyväinen Amexin asiakas usean vuoden, mutta viime vuoden muutoksien jälkeen en nähnyt enää järkevänä jatkaa kortin käyttöä. Mikäli Gold kortti on toiminut omaan käyttöön erinomaisesti niin ei se Platinum kortilla ainakaan huonone. Eikä ole yhtään huono idea odottaa, jos tulee kampanja tarjous asiasta.