Eilen 17.7. Finnair sukelsi kunnon syöksyssä oleva lentokone alas. Finnairin tulos ja reaktio sen takana oli markkinoille pettymys, mutta näkisin tämän olleen reilusti liioiteltu.
Laskelmieni mukaan, niin Finnairin P/E on nyt tällä eilisellä kurssilla katsottuna 8,9, mikä tekee tuloskertoimella katsottuna Finnairista melko edullisen.
Tasetta kuvaavalla P/B luvulla Finnairin lukema on alle 1,5, eli siinäkään ei ole ilmaa juuri nimeksikään.
Finnairin osinkotuotto on tämän jälkeen 3,41 %, mikä on näistä tulosluvuista se kaikkein huonoin ja asia mikä ei tässä tulosjulkistuksessa muuttunut.
Huomion arvoinen seikka on se, että Finnairin rahavarat katsauksen lopussa oli 642 miljoonaa ja tätä kirjoittaessa yrityksen arvo on päälle 875 miljoonaa, joten sijoittaja tässä tapauksessa maksaa liiketoiminnasta mikä on kannattava päälle 200 miljoonaa euroa.
Riskit
Riskinä on, että miten pitkälle maailman politiikassa annetaan ympäristöasioiden ohjata tekemistä. Totuus on, että uusimmat koneet kuitenkin saastuttavat sekä kuluttavat vähemmän kuin aikaisemmat. Isoimpana syynä tähän on se, näistä lentoyhtiöt säästävät omissa kuluistaan eniten, eikä siinä ympäristö ole suurin tekijä.
Kiinalaiset matkustajat ja jos he alkavat vähentämään omaa matkustamistaan ja säästämään, niin tämä osuu ikävästi Finnairin siipiin, koska Helsingin kenttä on hyvä portti Aasian ja Euroopan välillä.
Venäjän riski koska lentoja suoritetaan heidän ilmatilan lävitse ja kuten historia on osoittanut, niin Venäjä voi tänään olla tätä mieltä, mutta huomenna voidaan huomata, että jostain asiakirjasta puuttuu nimi ja ilmatila on tästä syystä suljettu.
Kauppasota jos ja sen laajentuminen maailman laajuiseksi talouslamaksi, Kiinan talouskasvun prosentit ovat nyt samaa luokkaa kun olivat noin 25- 30 vuotta sitten. Toki taso mihin näitä kasvulukuja verrataan, on moninkertainen siihen nähden kun oli vastaavaan aikaan. Samaa aikaan on myös kiinalaisten vaatimustaso noussut, joten aletaan herkemmin säästämään kulutuksesta jos tulot ovat vaarassa.
Topi Manner, nostan tuoreen toimitusjohtajan yhdeksi riskiksi. Ei sen takia, että ei osaisi tai pystyisi luotsaamaan Finnairia eteenpäin vaan syynä on se, että Nordea on hakemassa uutta luotsia. Todennäköistä on, että Manner ei ole valikoimissa mukana, mutta se riski täytyy tiedostaa, että hän olisi head huntereiden kiikarissa. Topi on kuitenkin taustaltaan pankkimies ja jos pohjoismaiden suurimmasta pankista, jonka ison pomon paikkaa Manner on varmasti joskus haikailut. Sieltä tulisi Topille tarjolle isoin paikka, niin olisiko kiusaus sanoa kyllä, liian suuri? Uskoisin, että olisi.
Mahdollisuudet
British Airwaysin ja Finnairin fuusio? Tästä on joskus ollut puhettakin, mutta tämä voisi olla lopulta Finnairille ihan hyvä yhteenliittymä, varsinkin kun BA on yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä ja Brexitin toteutuessa tästä saattaisi olla hyötyä BA:lle.
Yhteenveto
Finnairin tulos ja reaktio oli markkinoille pettymys, mutta en sinänsä itse löydä syytä tähän. Osakkeen arvosta suurin osa on käteisvaroja, yritys tekee voittoa ja maksaa kuitenkin kohtuullista osinkoa. Lopputuloksena oli, että ostin salkku A:lle tätä 200 kappaletta.