Amexille hyvästit

Viime viikolla tuli sitten annettua Amexille hyvästit ja kirjoitin jo aiemmin kesäkuussa, että vakavissani pohdin tästä luopumista.

Vihdoin sitten viime viikolla tuli tehtyä ilmoitus American Expressin asiakaspalveluun, että haluan päättää asiakkuuden heidän palvelussaan. Itse prosessi onnistui hyvin, kun ilmoitin heille, että olen lopettamassa asiakkuutta. Asiakaspalvelija varmisti, että onko kaikki suoravelonnat siirretty toisille korteille ja jos on matkoja varattuna, niin onko näiden matkavakuutukset järjestetty muuta kautta, koska kortilla ollut vakuutus päättyy samalla hetkellä. Loppuun kävivät myös pistejärjestelmän lävitse ja tämä todettiin tyhjäksi.


Aika on ainoa resurssi, mitä en koskaan saa takaisin. Siksi työmatkoilla, treenatessa ja kotiaskareita tehdessä kuuntelen Storytelin äänikirjoja. Sijoittaessa ja säästämisessä tukeudun Nordnetin palveluun, koska minun ei tarvitse tuhlata kallista aikaani veroraporttien kanssa. Iltaisin ennen nukkumaan menoa on hyvä rauhoittua kirjan parissa, joista parhaat saa aina Adlibriksestä. Suosittelen itse näitä, koska myös käytän näitä.


 

Kuusi vuotta asiakkaana

Ehdin olla kuusi vuotta asiakkaana, ennen kuin tuli sanottua Amexille hyvästit. Valitsin kortiksi aikoinaan Goldin, jonka jo sitten vuoden jälkeen päivitin Platinum malliseksi. Viimeiset pari vuotta itse korttikin oli metallinen ja omasta mielestäni se oli tyylikkäin luottokortti mitä olen nähnyt.

Suurin syy, että kohtalaisen pitkä asiakkuus tuli päätettyä, vaikka olin omasta mielestäni saanut ihan kohtalaisesti etuja heidän kauttaan tähän asti, oli siinä, että he muuttivat pistejärjestelmää erittäin paljon. Aikaisempi malli ei ollut enää pistejärjestelmänä ihan niin hyvä kuin menneinä aikoina, jolloin pisteitä kertyi 2 per euro ja viimeisinä vuosina 1,5 per euro. Niin uusimmassa mallissa pisteitä kertyy enää 1 per euro, ellei sitten kaada saavilla rahaa vuodessa ostoihin.

Myöhemmin Amexin pisteitä kohtaa konvertoiminen palveluntarjoajan pistejärjestelmään, niin siinä rytäkässä on myös vuotoja. Kun Finnairin pistejärjestelmään siirsi pisteitä, niin näissä suhdeluku oli 5:4. Tämä tarkoitti sitä, että jokaisesta 100 Amex pisteestä sai 80 Finnair plus pistettä. Uudessa mallissa suhdeluku on 17:10 ja tuolloin jokaisesta 100 Amex pisteestä sai enää 58 Finnair plus pistettä.

Tein ennen syyskuuta vaihdon, missä vaihdoin päälle 200 000 American express pistettä Finnair Plus pisteiksi. Olin kerryttänyt ja säästänyt näitä Amex pisteitä sitä varten, että olisi tullut kampanja, missä pisteitä olisi voinut siirtää paremmalla suhteella. Näitä kampanjoita on ollut historiassa aika-ajoin, mutta oli viimeisten vuosien aikana hyvä huomata, että tämän kaltaisia kampanjoita ei enää tullut.

Todennäköisesti korona vaikutti Amexin touhuun ainakin Suomessa, kun heidän edut olivat hyvin matkailupainotteisia. Kortin mukana tuli kultajäsenyydet hyvin moneen hotelliketjuun, mm. Hilton ja Radisson. Valitettavasti itse en saanut oikein koskaan mitään extraa näistä jäsenyyksistä, saattoi olla niin, että olisi pitänyt olla röyhkeämpi pyynnöistä. Näissä kultajäsenyyksissä usein mainostetaan, että tulee huoneluokan korotuksia, mutta itselläni ne jäi käytännössä aina pariin vesipulloon mitä sai. Ainoa poikkeus oli Kampin Radisson Blu missä minulle oli jätetty käsin kirjoitettu tervetuloviesti.

Joitakin kutsuvieras näytöksiä Amex järjesti missä tuli käytyä ja vierailtua. Tuli kutsuja elokuviin ja mm. Heurekaan. Koronan jälkeen nämä menivät pitkälti jäihin, mutta toivat tilalle ruokailuedun, missä olisi voinut ruokailla kahden ruokalajiin setit heidän piikkiin muutamassa valitussa ravintolassa. Näitä ei tullut hyödynnettyä, kun ravintoloiden sijainti oli jonkin verran sivussa ja en mielellään ajele Helsinkiin asti ruokailemaan. Tähän syy on lähinnä se, että itse en arvosta tätä etua niin paljon, että menisin varta vasten fine dining paikkaan syömään.


Aika on ainoa resurssi, mitä en koskaan saa takaisin. Siksi työmatkoilla, treenatessa ja kotiaskareita tehdessä kuuntelen Storytelin äänikirjoja. Sijoittaessa ja säästämisessä tukeudun Nordnetin palveluun, koska minun ei tarvitse tuhlata kallista aikaani veroraporttien kanssa. Iltaisin ennen nukkumaan menoa on hyvä rauhoittua kirjan parissa, joista parhaat saa aina Adlibriksestä. Suosittelen itse näitä, koska myös käytän näitä.


 

Mitä tilalle

Vaihdoin pari vuotta sitten pankkiasiakkuuden Nordeaan ja siinä samalla otin käyttööni Finnair Mastercardin. Nimensä mukaisesti, niin tämän kortin luottopuolta käyttämällä jokainen euro kerryttää Finnairin plus pistejärjestelmän pistetiliä.

Vasta tänä vuonna saatiin aikaiseksi, nyt kun kerta Amexista luovutaan, että puolisokin sai käyttöönsä rinnakkaiskortin. Näin ollen meidän perheemme kaikki hankinnat ovat nyt keskitettynä tälle kortille.

Vertailu korttien välillä (amex vs finski):

Vuosimaksu: 720 euroa vs 60 euroa

Pistekertymä: 1 per euro vs 2 per euro

Pisteiden käyttö: Siirrettävissä kumppaneiden järjestelmiin vs. sidottu Finnair Plus jäsenyyteen

Vakuutus: Kyllä vs Ei

Hotelli jäsenyydet: Kyllä vs Ei

Priority pass: Kyllä vs Ei

Kortti käy joka paikassa: Ei vs Kyllä

Tuo viimeinen kohta, missä kortin käyttöaluetta mietitään niin siinä on kyse, kuinka monessa oman elinpiirin paikoissa tulee vastaan se, että käykö kortti vai ei.

Meidän perheen tilanteessa mm. viime aikaiset kauppaostokset eivät ole menneet American Expressille ja syy on siinä, että se ei käy Lidlissä. Olen aikaisemmin inhonnut Lidliä, mutta parin viime vuoden aikana olen asioinut siellä ja ihan sen takia, että on hinnaltaan huomattavasti edullisempi kuin muut vaihtoehdot. Aikaisemmin käytimme paljon kauppakassipalvelua ja olen edelleen sitä mieltä, että kyseinen palvelu on erinomainen mutta me saadaan nopeasti hoidettua viikoittaiset pakolliset ostokset lähikaupassa, mikä on Lidl meidän tapauksessamme.

Yllä olevasta lyhyestä listauksesta kun katsoo, niin onhan Amexissa useammin kyllä kuin Finnairin Mastercardissa, mutta toisaalta hinta on 12 kertainen ja suurin osa näistä eduista on osaltani ollut pari vuotta arvottomia, kun niitä vähäisiäkään reissuja ei ole voitu tehdä.

Suurin vaikutus on kuitenkin ollut lentopisteiden kerryttäminen ja niissä Finnair Mastercard vie voiton oikeasti isommin kuin pistekertymä antaa tuossa ymmärtää. Aikaisemmin mainitsemani konvertoimisessa tapahtuva hävikki heikentää tuota Amexin piste hyötyä entisestään.

Hotelli puolen olen jatkossa järjestämässä Booking.com kautta, sitä kautta tuntuu saamaan vähintään saman hyödyn kuin Amexin ohjelmissa. Todennäköisesti hyöty on jopa suurempi, kun ei ole sidottuna tiettyyn hotelliketjuun. Viimeksi kesällä olimme Tallinnassa ja siellä Metropol Spa Hotellissa, missä juniorsviitti oli 240 euroa. Verrattuna Tallinnan uuteen Hilton hotelliin, niin sijainti oli huomattavasti parempi ja en usko, että olisin saanut gold jäsenenä ainakaan halvemmalla juniorsviittiä missä huoneessa on oma poreamme. Toinen vaihtoehto olisi ollut Radisson Blu, missä sijainti on ehkä hieman parempi kuin Hiltonissa, muttei niin hyvä kuin Metropolissa ja sama juttu, en usko, että vastaavaa olisi saanut tuohon hintaan.

Vakuutuspuoli taas on jo järjestetty Amexin aikana Suomalaisen toimijan toimesta, eli sinänsä että jos olisin joutunut ongelmiin, niin sairastelut olisi todennäköisesti hoidettu kotimaisen yhtiön toimesta. Tässä jää oikeastaan itselläni kaipaamaan tuo Priority pass puoli, se oli kätevä kun pystyi vierailemaan lentokenttä loungessa ja tuon kortin voi lunastaa myös ilman Amexia jokusen sadan euron hintaan, mutta silloin ei vieläkään pääse ilmaiseksi vaan alennuksella sisään. Toisaalta jos nyt kerää pisteitä Finnairin plus järjestelmään, niin se mahdollistaa businessluokassa matkustamisen pistekorotuksella ja näin ollen saa oikeuden Finnairin omaan loungeen.


Aika on ainoa resurssi, mitä en koskaan saa takaisin. Siksi työmatkoilla, treenatessa ja kotiaskareita tehdessä kuuntelen Storytelin äänikirjoja. Sijoittaessa ja säästämisessä tukeudun Nordnetin palveluun, koska minun ei tarvitse tuhlata kallista aikaani veroraporttien kanssa. Iltaisin ennen nukkumaan menoa on hyvä rauhoittua kirjan parissa, joista parhaat saa aina Adlibriksestä. Suosittelen itse näitä, koska myös käytän näitä.


 

Yhteenveto

Yhteenvetona niin vuodessa säästämme nyt 660 euroa pelkästään vuosimaksuissa, piste kertymä lentopisteisiin yli tuplaantuu ja se tapahtuu myös sitä kautta, kun kortti käy yhä useammassa paikassa. Vaikka fyysinen kortti on ollut hienoimpia mitä nähnyt, mutta tämän pelkkä ”status” arvo on mitätön, koska suurimman osan ajasta kortti on lompakossa ja ne kerrat kuin sillä jossain maksoi, niin ei sitä juuri kukaan nähnyt. Eli ns. oman egon kohottajanakin tuo olisi täysin turha.

Tuon kuuden vuoden aikana American Expressissä haittasi myös se tosiasia, että Euroopassa tai ainakin Suomessa jäsenmaksulla tuntui olevan muuta liiketoimintaa tukeva rooli. Amerikassa vuosimaksu dollareissa on nykyään 695, eli sama kuin meillä. Mutta tuo oli vuosia vielä ihan viime vuoteen 550 ja edut ihan eri luokkaa kuin meillä, mikä oli huomattava alennus, kun muistetaan että eurolla sai noin 1,2 dollaria.

Pistekertymä peruspuolella on sama 1:1, mutta Amex tarjoaa 5 kertaiset pisteet lentämisestä, kun tekee tämän varauksen heidän sivustonsa kautta ja samaa diiliä tarjotaan hotellinvarauksista. Tämä heidän oma matkasivustonsa ei koskaan suomessa tullut toimintaan. Näiden lisäksi he tarjoavat mm. 20 dollaria kuukaudessa suoratoistopalveluiden tilaamiseen, vähittäispalveluista saa jotain palautusta kuukaudessa. Vuosittain on jaossa myös 200 dollarin palautusta hotelli ja lentovarauksista, sekä eikä pidä unohtaa että Platinumilla on omia lentokenttä lounget joiden tarjonnasta olen kuullut positiivisista palautetta. Vaikka hinta on suunnilleen nykyään sama rapakon molemmilla puolilla, niin onhan noissa eduissa ihan eri maailma.

Itse olen nyt tyytyväinen valintaani ja olin tyytyväinen kuusi vuotta sitten valintaan, kun valitsin American Expressin. Tässä kohtaa on kuitenkin sanottava Amexille hyvästit.

Musta torstai

Kaikille, jotka miettivät, että kannattaako jokin kortti valita, niin mieti ja laske oikeasti itsellesi merkittävät edut mitä kukin palveluntarjoaja tarjoaa. Ehkä se kaikkein tärkein asia, oli se kortti mikä tahansa, että vaikka ostokset maksetaan luotto ominaisuutta käyttäen, niin joka kerta lasku maksetaan tyhjäksi, eikä ostoksia päästetä luoton puolelle oikeasti valumaan. Mikä tahansa kortti onkaan kyseessä, niin korot ovat korkeat ja ne ovat lopulta se asia millä korttiyhtiöt oman toimintansa sekä edut rahoittavat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *